Veckans vikt

tisdag 15 maj 2012

Chokladmousse

Det här är recept på en fantastiskt god chokladmousse som vi fick i helgen och som jag ätit en gång vid ett annat tillfälle tidigare. Superenkel med få ingredienser.
Egentligen är det ett LCHF-recept, men det är ju lika passande för oss opade som för alla andra som INTE äter LCHF. Gillar man choklad och grädde bara..

För 4-6 portioner:

100 gram mörk choklad, helst minst 80%
2 äggulor
3 dl vispgrädde

1. Hacka chokladen. Smält i battenbad eller i micro och låt svalna litegrann.
2. Vispa grädden fluffig och blanda försiktigt i en äggula i taget i grädden.
3. Rör i ca en halv dl av grädde/äggblandningen i chokladen och vänd ned försiktigt. Blanda därefter i grädden lite i taget och rör om hela tiden.
4. Häll upp chokladmoussen och låt stelna i kylskåp ett par timmar.

För variation kan man använda smaksatt choklad som finns i ”hundra” olika varianter.
I den här hade de använt mjölkfri choklad som är lite ljusare. Smaken blev alltså lite mildare än vanligt, men åååh så god!
Jag tror jag kommer använda 60-70%:ig choklad när jag gör den hemma. Jag ska absolut testa den med Intense Mint, som är min favorit alla lägen när det gäller mörk choklad.

9 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Lät skitgott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja har man väl smakat en gång är det kört.. :))
      Ny favorit definitivt.
      Jag kan inte äta en hel portion dock, inte på en gång. ...men om jag väntar en timma eller två så. ;)

      Radera
  2. Ser gott ut det där, sällan jag gör efterätter här hemma, men det där är säkert något som skulle kunna falla i smaken på alla här hemma :)

    SvaraRadera
  3. Varning för en lång kommentar =)
    Min man är lyckligt lottat ja det hoppas jag verkligen att han känner sig det och jag tror allt att din man är lika lyckligt lottad han att ha en sådan snygg fru!
    Tack så hemskt mycket ja det är bra jobbat av mig måste jag säga men du är grym att du lyckats gått ner så mycket är ju jätte grymt jobbat!
    Haha stackare bumbo är jätte bra babysitten har Ludwig nu börjat gillat eftersom han har hittat leksakerna på den =) Oh 4 år stora killen nu, mannen i huset med andra ord =)
    Min farmor läste något i tidningen att kroppen gör förändringen men eftersom hjärnan är så van att inte se sig själv på det sättet så ser man det inte. Väldigt konstigt och dumt framför allt! Jag vill ju se skillnad på en gång haha.
    Ja dom 6 veckorna var inte roliga kan jag säga herregud jag trodde jag skulle dö efter ett tag men man fick ju se det positiva med det hela. Jätte bra jobbat av dig vännen du är stark du med kvinna! Jätte bra inför soppan men gud vad jag njöt när jag åt min första talrik, SMAK!! Det var man ju inte van vid precis.

    Jätte kul att du skrev och förlåt för väldens längsta kommentar!
    Du är ju skit gullig vad glad jag blir att du skriv underbara kvinna
    Massa kramar =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. *skrattar** Jag GILLAR långa kommentarer, men oftast är jag för dålig själv på att lämna egna till andra och då får man ju inga själv heller.

      Det låter som du är himla nöjd med ditt liv nu i alla fall och har kommit in i det mesta.
      ..och tack!! Jag känner själv som jag inte har gjort så stort jobb, det har kroppen skött bra själv, men NU känner jag mig otroligt stolt över att jag har börjat träna och känner ett sug efter det. DET är min stora kamp i livet som jag har längtat efter och Nu Äntligen har jag kommit dit. Det känns fantastiskt!!

      Kul att du skrev och välkommen tillbaka med huuuur lång kommentarer du vill! ;)

      Radera
  4. Kommer testa detta när jag har middag nästa gång :)

    sv; Nu har ändrat i RSS-flödet (som jag inte visste vad det var men hittade inställningen ;) ) Så nu hoppas jag du ser hela inläggen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Super!! Nu funkar hela texten!! :)

      ..och du kommer inte ångra dig, GOD dessert!

      Radera