Veckans vikt

torsdag 31 januari 2013

Billig livförsäkring

Var idag på sjukhuset och gjorde för första gången i mitt liv en mammografiundersökning.

Bild från 1177.se
Hon vände, vred och bände i tuttarna och viss klämde det en del, men som nästan all smärta är den övergående och det var inte så "farligt" trots allt.
Om jag klarar att gå till gynekologen och tandläkaren så klarar jag detta, liksom..

Jag blev informerad om att man kollar noga på bilderna som tas, både av sköterska och läkare, men ibland kan man få en ny kallelse för att något i fotograferingen kan ha gått fel och att man då får ta om bilderna. Det är alltså inget man ska oroa sig över.

Jag är bara tacksam att vi har den här kontrollen i Sverige, att tidigt kunna identifiera om det är något fel och då snabbt kunna sätta in rätt åtgärder.
Detsamma gäller ju cellprovstagning, en självklarhet alla kvinnor borde göra en gång om året. Trots det är det lika längesen jag var där som Mille är gammal, alltså fem år. Senast jag var på en sån kontroll var när jag gjorde min efterkontroll ett par månader efter att han föddes.
Tror jag ska ringa och boka en tid faktiskt, för de verkar ha glömt bort mig..

Det är ju en billig livförsäkring..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar