Veckans vikt

onsdag 8 augusti 2012

Löss, loppor, pippor.. Bläää!


Jamen varför inte avsluta en vanlig tisdagskväll i augusti med att i panik åka in till apoteket på ICA Maxi (tack gode gud!) för att köpa avlusningsmedel - till mig själv!

Jag har aldrig känt mig så äcklig som när jag upptäckte att jag faktiskt hade just löss i håret! Jag kliade mig och kände något som INTE var normalt att ha där och i panik försvann den så jag var först inte ens säker på vad det var jag hade känt.

Då inleddes operation LETA och jag försökte systematiskt känna om jag hittade fler och jo, tyvärr gjorde jag det. Två äckelpajsare krälade omkring på bänken.. *bläääää*

Allvar alltså, jag har ALDRIG känt mig så äcklig och ofräsch!

Sonen och hustrun hade åkt ned till Varberg för att mysa där med svägerska och familj, så jag skickade bild på lössen och sa att de imorgon kunde roa sig med avlusning och jag själv började leta efter kvällsöppet apotek nånstans.

Som sagt, tack och lov för att Cura Apoteket hade öppet och att killen som hjälpte mig var så proffsig och tog hand om en panikslagen Majja. Jag fick tips på vad som behövdes, betalade och susade hem i ilfart.

Först kamma, kamma och kamma och jomenvisst kom det fram fler päckel. Sen i med en Paranix solution i hela håret, nästan som en olja, som kvävde lössen. Efter det tvätta håret och jag överdriver inte när jag säger att jag tvättade fem gånger!

När det var gjort skulle man kamma håret vått och jag stod i över en timma och bara kammade. Det är ju inte så att jag har speciellt LITE hår heller, så det tar sin lilla tid att borsta varje hårtest noga.

Oavsett om jag nu har gjort behandlingen en gång skulle jag utan problem kunna gå hem idag och göra om den igen, för jag känner mig fortfarande äcklig och det kliar ju hela tiden överallt.
Jag pratade med hustrun efteråt och hon berättade att de hade hittat två stycken på sonen också och att de skulle köpa medel idag. Vi har ju länge pratat och kollat sonen, för han har kliat sig i nacken, men vi har inte hittat en tillstymmelse till att han skulle ha löss, men troligtvis är det så att han haft dem sen innan semestern från dagis då de faktiskt hade en omgång där.
Känns extremt ofräscht att veta att vi gått runt med sånt i håret så länge...

Men men, nu är det åtgärdat och jag vill ALDRIG mer ha löss!


För er som tror att hårlöss kommer från att man INTE tvättar sig eller är ren, så kan jag döda den myten.

"Smutsig omgivning eller dålig hygien har ingen association till att man blir drabbad av löss då de lever av människoblod och inte smuts. 
Löss är därför inte heller virus- eller bakteriespridare. Detta är en vanlig missuppfattning. Det är inte farligt att drabbas av huvudlöss men kan utlösa en epidemi då det sprids kraftigt. Löss kan drabba alla. "
"Löss trivs med människan som värd och är därför inte benägna att söka sig bort från människokroppen. Spridning av löss sker uteslutande vid direktkontakt huvud mot huvud. "
Källa: Lössguiden

Men fy faaan vad äckliga de är!

2 kommentarer:

  1. Åh fy! Det är inget mysigt med såna små jäkla äckel! Lider med dig, verkligen. Dottern hade det när hon kom efter ett ridläger, o hon hade på den tiden en lång o tjock hårman så det tog tid att gå igenom den. Lägg därtill ömhårad, ja du förstår du hur kul det var :(.
    Ena hunden fick också lus, o det var en långdragen historia. Ja, det är ju inte samma sort som vi får, men när man har det på hunden under flera månader, hela vintern, så spelar det ingen som helst roll. Det kliar på en hela tiden. De små jäklarna har ju nästan blivit resistenta mot lusmedlen så de gick nästan inte att få död på. Usch och fy.
    Hoppas verkligen du fått död på dem nu. Men det är väl en omgång till som gäller ändå, eftersom äggen kläcks efter några dagar. Eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja fy fasen, det var ingen rolig historia det där.
      Jag gjorde faktiskt en tredje omgång i tisdags kväll, bara för att. Jag tror inte jag hade nåt kvar, men när jag väl haft det en gång så tror man ju att så fort det kliar till är de tillbaka.

      Bläk!!

      Radera