Veckans vikt

onsdag 18 augusti 2010

Mat, flyt och träning

Jag ska ju gå ned i vikt innan jag opererar mig, det för att levern ska krympa i storlek så det blir lättare att hitta rätt bland alla organ och allt där inne.
Jag har fått order om att gå ned tre kilo. Just nu känns det som en omöjlighet!

Jag har ju börjat cykla på träningscykeln hemma varje kväll, plus att jag är ute en promenad varje lunch. Inte märker jag nån skillnad för det. Jag försöker käka bra, men det märks inget på vågen.
Inte som det gjorde förra gången jag var med i Viktklubb och gjorde samma sak. Då var jag i och för sig mer noggrann eftersom jag verkligen vägde och mätte all mat jag åt. Det gör jag ju inte nu.

Förra gången var mitt problem, som vanligt, att jag åt alldeles för lite mat/kalorier för att gå ned i vikt, men jag känner inte för att lägga ut pengar på att få tillgång till kaloritabeller, jag borde ju komma ihåg hur det var då - men det gör jag inte alltså.

Så nu är mitt dilemma; ska jag gå med i Viktklubb igen och betala för det, eller ska jag bara köra på med träningen och förlita mig på att det kommer räcka med nio dagars flyt efter semesterresan?
Kommer det att räcka för att gå ned tre kilo?

Sen det där med flyt. Det innebär att man ska (för oss som ska opereras på Sophiahemmet är det frivilligt att använda vilken metod vi vill, men flyt är väldigt effektivt sätt att gå ned i vikt på kort tid) dricka sig till en viktnedgång med hjälp av t ex Nutrilett eller Modifast. Det finns nog många fler fabrikat, men jag tror jag ska testa Modifast.


Är det någon som har erfarenhet av andra sorter får ni gärna berätta om dem, vilka har varit mest effektiva på kort tid för er?

9 kommentarer:

  1. Kör på modifast 4 ggr pr dag =800kcal och har gått ner 6 kg på 15 dagar.
    Dricker choklad och purjo/potatis soppa.
    Naturdiet pulver smakar s.k.i.t men deras smootie är god.

    SvaraRadera
  2. Hoppas du har länkat kommentaren så du ser mitt svar också..

    Äter du nåt mer emellan de fyra Modifasten, typ dricker x antal lite vatten, äter lite sallad till soppan, eller kör du enbart med flytet?

    Har du testat Modifasts barer också, eller kör du helt enbart på flyt?

    SvaraRadera
  3. Kul att du är med och tävlar i min blogg! Jag körde bara pulver, det blir mycket jobbigare om du blandar in mat. Minsta lilla bit och du blir mycket hungrigare. Har kört Modifast tidigare, men nu körde jag överblivna Xtravaganza-påsar. Rekommenderar inte Nutrilett, smakar apa tycker jag... Barerna innehåller för mycket kolhydrater för att du skall gå in i ketonfasen. Livet blir mycket enklare om du går in i ketonfasen (hungern försvinner).

    SvaraRadera
  4. Lena, men menar du ALL mat då? Även typ gurka, sallad och tomat som de faktiskt okejat på Sophiahemmet att äta under flytfasen?

    SvaraRadera
  5. Ja, jag åt INGEN mat. Ingenting. Det blir så mycket enklare då. Fast tråkigt givetvis... Någon gång fuskade jag med rena proteiner (räkor, kyckling) men märkte med en gång att jag blev mycket hungrigare.

    Angående frågan du ställde i min blogg idag: jag klarar inte av att avvika mer än 30 minuter från de 3 timmarna mellan varje måltid. Det går inte att hoppa över något. Ofta får man äta fast man inte är hungrig, men det är viktigt att få i sig allt. Tidigare kände jag bara hungerkänslor och efter många timmar skakningar och huvudvärk, nu kommer de samt illamående nästan direkt. Jag måste alltid veta var jag skall få nästa måltid från. Tyvärr har jag ju blivit laktosintolerant, så det är inte bara att gå in i en affär och köpa t.ex. yoghurt. Men Allevo's Red Berries bar funkar, och jag försöker ha en sån i väskan.

    SvaraRadera
  6. Haha, först skrev jag ingen och sen att jag fuskade... men du fattar vad jag menar...

    SvaraRadera
  7. Ok, jag ska tänka på det under flytet då... jag märker ju ganska snabbt om jag äter nåt och om jag blir hungrigare av det.
    Jag är tacksam att jag inte flyter så lång period.

    Jag hoppas ju att jag inte kommer få problem med laktosen, men det är väl större risk/chans att man BLIR det än INTE blir det. Så jag får väl förbereda mig..

    Det är ju alltid bra att veta att det finns alternativ i alla fall.

    *hehe* jodå, jag fattade vad du menade med fusket.

    ..och jag såg att JAG upprepade mig med att jag läser din blogg ofta, det visste du ju redan från tidigare kommentar. :))

    SvaraRadera
  8. Hej! Du hade skrivit hos mig gällande lårplastik. Hos min läkare står det på hans hemsida om ett pris mellan 29.000-45.000 kr hur mycket det blir än vet jag inte förrens efter att jag har träffat han 23 September. Du kan läsa mera på plastikhuset.se Nog låter 18.000 kr väldigt billigt.

    SvaraRadera
  9. Om du vill prova Modifast så kan du få köpa Banansmak av mig. Jag har 4 paket över som jag inte kommer att behöva använda. Om du vill så hör av din i min blogg.
    Kramen i

    SvaraRadera