Veckans vikt

måndag 30 maj 2011

Här är receptet

...på knäckebrödet:

2 dl majsmjöl
1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön
½ dl linfrön, hela
1 tsk salt
½ rapsolja
2 dl kokande vatten

Blanda alla torra ingredienser.
Häll i kokande vatten och olja.
Blanda samman allt till en ganska kletig smet som du sen trycker ut på en väloljad plåt. Det kan se ut som smeten inte ska räcka till hela plåten, men om du väntar du en liten stund hinner det svälla lite.
Skär sen rutor och strössla över lite flingsalt.

Grädda 60 min i 150 grader, vanlig ugn, inte varmluft.
Det kan vara lite svårt att få loss från plåten, det var därför mina inte blev så snygga, men bara man har mycket olja bör det bli bättre.

Jag hade lite salvia och rosmarin i min smet också, för lite extra piff.
Om man inte gillar så salt knäcke kan du minska saltet du har i just smeten, eller så tar du inget salt och strösslar på.

Njuuuut! :)

1 kommentar:

  1. Ja vet du vad.. det programmet är bara så bra, man får fina ramar och kan fixa och trixa med det mesta med foton, det är ett av mina favoritprogram nu :) Och det bästa med det är att det är alldeles gratis!

    SvaraRadera