Veckans vikt

onsdag 28 december 2011

Funderingar och lite oro...

Bild lånad från Viktväktarna
Jag fortsätter att gå ned hela tiden. Jag har börjat oroa mig över att bli en av dem som inte kan stoppa och bara går ned och ned, blir allt magrare och till slut ganska ofräsch och läskig.. insjunken i ansiktet, mager om armar och axlar, vilket jag redan är tycker JAG, och som helt enkelt inte ser frisk ut längre.

Sen början av oktober när jag var på återbesöketSophiahemmet har jag gått ned 5 kilo. Dr Loogna trodde att jag skulle gå ned ett, max två...

Idag har hustrun fått mig att packa träningsväskan och dra med mig till Friskis för att träna.
- Börja bygga muskler, skanderar hon i hopp om att det ska hjälpa. Du ska inte köra konditionsträning utan bygga muskler! Muskler väger mer än fett och det är precis vad du behöver!

Vi får se.. jag äter det jag kan, så där vet jag inte riktigt vad jag ska ändra på. Kanske börja skriva matdagbok och skicka till dietisten på SH. Hon kanske kan ge några handfasta tips.

Många tankar en onsdagsmorgon i sena december...

3 kommentarer:

  1. Tror faktiskt hustrun har en poäng... Bättre försöka bygga muskler än att konditionsträning. Kondition bränner ju mest bara kalorier förutom att det visst är bra i andra avseenden... men kanske senare när du slutat gå ner.
    Går det att försöka öka kaloriintaget? Alltså inte mängden du äter utan att äta mer kaloririk mat? Det finns proteinpulver som kallas gainer... med extra kalorier för att "bygga". Jag är egentligen helt för att äta RIKTIG mat, men i nödfall...
    Kan nog vara en idé att skriva ner och skicka matdagbok till dietisten så kan de räkna på hur mycket kalorier du får i dig och hur mycket du behöver.

    Kraaam!

    SvaraRadera
  2. God Jul och god fortsättning:) Hoppas ni har haft det riktigt bra!

    Jag håller med, du bör nog ha ett samtal med dietisten och se efter om du får i dig tillräckligt med kalorier/protein/näring. Inte nödvändigtvis äta mer, men tänka mer på VAD du äter. Väljer du t.ex. lightprodukter eller sådana med mindre socker/fett? Nu är ju jag ingen dietist, men du kanske ska byta ut ev. vanliga/lightprodukter mot helfeta osv.
    Jag förstår att det är skillnad mellan bypass och sleeve i den bemärkelsen att din tarm inte tar upp näring lika bra som min, så jag vet inte om det gör någon skillnad om du äter fetare produkter eller inte, du kanske bara blir dålig och illamående? SÅ kolla med dietisten :) Det finns säkert en lösning! Själv önskar jag att jag kunde gå ner lite till och lite snabbare, gräset är grönare på andra sidan ;)

    KRAM och lycka till!

    SvaraRadera
  3. Maggan, ...och nu är jag ju igång med träningen iaf. Jag hoppas jag kommer vara motiverad att fortsätta bara.
    Jag tror absolut att jag kan öka intaget av kalorier, jag får äta oftare helt enkelt och tänka mer på VAD jag stoppar i mig.
    Det där med gainer kan jag ha i åtanke framöver om jag märker att det inte händer nåt om jag äter bättre och mer.. plus träningen.

    Systerlyster, tack detsamma. Har haft det jättebra, synd man är ledig så lite bara..

    Jag äter aldrig lightprodukter oavsett vad det är, bara äkta vara. Så där är det som tur är ingen stor förändring jag behöver göra.

    Däremot har ni båda rätt i att en dagbok är det bästa så dietisten kan avgöra om jag gör nåt heltokigt. Det svåra är att börja mäta och väga mat igen.. jag avskyr det från Viktklubb och VV-perioden.

    Sen håller jag med om att gräset ÄR grönare, det brukar ju vara så. Det är dumt om man går över och upptäcker att det är grönare på samma sida man nyss lämnade, fast bara till en viss gräns. ;)

    NU blev det svammel. *haha*

    SvaraRadera