Veckans vikt

torsdag 9 december 2010

Mattips!

Ni ska få två mattips som jag har gjort det sista. Inget avancerat dock och recepten är tagna ganska mycket från huvudet och från andra recept.
Ni får googla runt helt enkelt.

Det första jag gjorde var en wok med verkligen MASSA grönsaker i och det bästa är nog att använda salladskål i, för det blir så mycket matigare av det.
Det man måste tänka på dock är att bryna/steka/woka i olika omgångar, annars blir både grönsaker och kött/kyckling överstekta.

Jag hade morötter, broccoli, sparris, rödlök, salladskål och soltorkade tomater. Som köttbas hade jag strimlad kyckling. Bryn allt i olika omgångar beroende på hårdhet på grönsaken. Kött och lök gjorde jag ihop.
Krydda valfritt med sånt du gillar. Jag hade salt, peppar och lite ingefära.

Sen gjorde jag en sås på soja, kycklingbuljong, lite balsamvinäger, vatten och en nypa råsocker.
När alla grönsaker är färdigstekta så häll samman allt i grytan och häll över såsen, låt koka upp och rör försiktigt ned maizena- eller potatismjölredning för att tjocka till såsen lite.
Servera med ris!

Det andra jag gjorde härom dagen var köttfärsbiffar med fetaost och soltorkade tomater.
Jag gjorde en vanlig köttbullsmet, men uteslöt löken och hällde istället ned smulad fetaost och soltorkade tomater i små bitar. Rörde runt försiktigt så det inte skulle bli segt.

Jag formade sen små biffar av smeten och stekte i pannan. Tyvärr blev de fyra första alldeles för lösa, så de trillade isär, men då lade jag i ett extra ägg i smeten innan jag fortsatte steka resten. Jag tror jag hade för lite köttfärs och för mycket fetaost, så det var därför de trillade isär lite för mycket.
Jag brukar ju höfta en hel del på det jag har hemma, så det där med mått är svårt för mig. :-D

Men de sista blev bra och vi åt med ris och en sallad till!

6 kommentarer:

  1. ÅHhh fy fan så gött rent ut sagt... Tack för recept. Sånt är alltid välkommet. :))

    SvaraRadera
  2. Fotade du maten medans vi käka lunch....jag märkte iiiingenting :)...snacka om att vara ego :) :) :)

    SvaraRadera
  3. *hhhahaaahaha** AnnaPanna, du är ju hur skön som helst! Jaaa, jag fotade när vi åt, men jag har lärt mig fota rätt diskret faktiskt.

    Malin, så lite så! :))

    SvaraRadera
  4. Det låter gott med soltorkade tomater i. Måste jag pröva. Fetaost i är ju super men jag ska prova båda i.

    Kramen i

    SvaraRadera
  5. Gör det! Jag brukar vara lite trist och köra på samma gamla vanliga, men är glad när jag vågar prova nåt nytt så man ser att det faktiskt ÄR gott med annat.
    Berätta gärna vad du tyckte!

    SvaraRadera
  6. Å vad bra med lite recept! tack!

    SvaraRadera