Veckans vikt

måndag 21 februari 2011

Köttfärs

Till lunch idag åt jag köttfärslimpa, jättegod fylld med fetaost och bacon, tillagad av hustrun under gårdagen.

MEN, jag har börjat känna alla småsaker som finns I köttfärsen, sånt brydde jag mig aldrig om tidigare, det bara slank ned och jag brydde mig inte. Det gör jag nu.
Nu blir det lite som med maten i fredags, att den vänder lite i munnen och hellre vill komma ut igen. Jag sa igår till frun att jag funderar på att mala egen köttfärs bara för det, men orka liksom. Då ska man köpa en köttkvarn och allt jobb det innebär med att mala köttet. Jag kommer aldrig orka.

Det kommer bli som med råsaftcentrifugen jag fick i julklapp. Den är använd ca fem gånger och nu står den bara där, outnyttjad för att jag är för bekväm (läs: lat) för att göra min egen juice. Jag trodde i min enfald att den var smidigare än den var.

Köttfärsen var det ja.. några tips på vad man kan göra för att slippa få knortar i färsen och samtidigt slippa mala själv?

3 kommentarer:

  1. Inget tips tyvärr. Köttfärs klarar jag, men kött är värre. Jag är siggfobiker, allt som kan vara lite siggigt är äckligt. Hur det än smakar.
    Vi får annorlunda smak efter op.
    Jag har mest problem med matlusten.

    SvaraRadera
  2. Undrar om det är något som går, för jag känner precis likadant. Allt bara växer o växer o när jag tagit en el två tuggor så är det nästan helt stopp. O är det det minsta fel nånstans i maten så blir det totalstopp. Liiiiite jobbigt.
    Kram

    SvaraRadera
  3. ..och fy vad det är jobbigt!!
    Jag TYCKER ju om mat, olika sorters mat och i alla varianter och former. Nu har t o m min fru börjat säga att jag klagar på maten. Något jag ALDRIG gjort förr... det är inte jag liksom.
    Mycket konstig känsla.

    Det där med matlusten känner jag också igen. Kan komma på mig själv med att glömma att äta, för att jag inte varit hungrig.
    Mycket dumt!

    SvaraRadera