Veckans vikt

torsdag 17 februari 2011

Ostkaka

Jag hittade ett recept jag måste testa, om än med lite modifieringar så det mer passar min op:ade mage, typ dra ned på sockret och byta ut det mot rörsocker. Kanske även byta vanlig grädde mot mellangrädde, fast mjölk funkar ju tydligen också.
Jag tycker nämligen ostkaka är JätteGott, men jag tror aldrig jag har provat en kesovariant!

Bild lånad från http://atatranakampa.shapemeup.se
Här är receptet och det är stulet ifrån Ellas blogg:

500 g keso
2,5 dl mjölk/grädde
0,5 dl mjöl
0,5 dl socker
50 g hackade mandlar
2 ägg
Krydda ev med kardemumma och vaniljsocker

Blanda allt i en bunke, häll i mjölk/grädd sist och häll ut det i en ugnsfast form, inte för tjockt lager.
225 grader i ugnen, ca 45 minuter.
Om ostkakan får för mycket färg på slutet, sätt på ugnsfolie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar