Veckans vikt

tisdag 22 mars 2011

Från SVTPlay: Debatt, 18 mars 2011

En vän tipsade mig om Debatt på SVTPlay som jag hade missat. Efter dryga 28 min in i programmet börjat inslaget om "Operera dig smal".
Det är Väldigt mycket i media kring GBP för tillfället och jag fascineras gång på gång av det som sägs.
Här hittar du programmet!

På ett sätt så förstår jag helt och hållet Martin Lidbergs resonemang, det här sättet att hjälpa folk KRÄVER en psykologisk föregående utredning och uppföljning. Den verkar bara finnas på ett fåtal ställen som opererar idag. Jag har INTE fått någon sån hjälp alls, men skulle GÄRNA ta emot det.

I övrigt tycker jag att programmet lät de flesta komma till tals, men ÅTERIGEN var det en tjej som hade fått komplikationer efter sin operation - INTE en person som aldrig haft några problem, även om hon berättade om sina vänner som INTE har fått några komplikationer.
Hon talar om att det är "inte ens 1% som får de komplikationerna" och ÄNDÅ är det just den patientgruppen som ÅTERIGEN får komma till tals (även om tjejen i inslaget är mycket ödmjuk i sina problem).

Det här är något jag verkligen blir irriterad över!

Det finns även två inslag från eftersnacket:
Vanlig bantning eller operation mot övervikt
Livet efter en fetmaoperation

I det andra inslaget kommer de två opererade till tals mycket mer och man får en mycket bättre bild av dem, till skillnad mot den man får i själva programmet.

4 kommentarer:

  1. Haha, okej.. fick hon inte sonen på andra tankar med kolan ?

    SvaraRadera
  2. jaha då har jag också sett dessa program. Mamma mia... finns en del där att säga...

    Ha en fin dag vännen!!

    Kramen i

    SvaraRadera
  3. Bra att han inte äter godis, det gör knappt min son heller. Han tog iofs på City men han hade lagt alla bitar i fickan. Jag fick dem i stället ;)

    SvaraRadera
  4. Nett: Ja jag är glad så länge han inte är intresserad av godis.. Desto bättre förutsättning för honom att INTE bli som jag blev.

    SMoster: Ja det gör ju det.. :/

    SvaraRadera