Veckans vikt

onsdag 23 mars 2011

6-månadersamtalet till Sophiahemmet


Igår ringde jag till Sophiahemmet för halvårskontrollen. Tidigare hade de återbesöket på plats i Stockholm, men det är borttaget nu och det räcker att man ringer dit.

Jag fick prata med Gunvor, en riktigt skön böna som är lätt att prata med. Hon började med att fråga hur mycket jag hade gått ned i vikt. Startvikten de hade i sina papper är den som jag vägde när jag var på infomötet första gången i juni -10, så enligt deras papper har jag gått ned 25 kg, medan jag räknar från innan jag började med flytet och då ligger min siffra på 26,6 kg.

Hon undrade hur jag mådde i allmänhet och jag svarar som jag brukar göra; att jag mår oförskämt bra! Då sa hon att det kan man inte göra; "du mår så bra som du är värd!". :)
Jag berättade att jag tar mina vitaminer varje dag och att eftersom jag mår så bra som jag gör har jag inte brytt mig om att gå och kolla några värden på vårdcentralen. Gunvor sa då att även den kontrollen har de tagit bort efter ett halvår och genomför enbart på dem som har några som helst problem.
Däremot ska jag ta prover inför återbesöket i september som ska ske på plats i Stockholm. Jag måste dubbelkolla hemma om jag har fått nån remiss för de proverna, för de kan tas här hemma och så skickar de upp resultatet till SH.

Vi har ju pratat om att åka upp till Stockholm samtidigt i september, vi som opererade oss samtidigt. Vi var ju fem tjejer som träffades och som är från Västra Götaland allihopa. Vi har hållt kontakt med varann via Fejjan, några träffas även privat, men nu visar det sig att två av tjejerna har blivit flyttade från Sophiahemmet till NÄL (Norra Älvsborgs Länssjukhus) och ska numera göra alla återbesök där. (De skulle faktiskt dit idag...)


Himla trist, vi som hade siktat på en riktig tjejhelg i sensommarStockholm! Vi pratar om att träffas i sommar ändå, så vi får se varandra och varandras viktframgångar... :)

Nåja, jag frågade Gunvor om det där man verkligen undrar över som viktopererad (MYCKET bättre uttryck än fetmaopererad!!);
- Vad gör jag när jag har nått en målvikt jag är nöjd med? Hur gör jag då för att stoppa vikten där?

Hon svarade att kroppen kommer att hitta den balansen själv och det är nog det som jag har pratat om vid nåt annat tillfälle, att kroppen strävar efter att hålla en högstanivå "för att överleva". Möjligen kommer jag att fortsätta gå ned för att sen vända igen och gå upp lite.
Jag frågade hur man reglerar det själv och hon svarade att man fåt tillföra mer i intag helt enkelt och att det är bättre jag pratar med dietisten om det, men jag antog att hon menade att jag ska försöka peta in ett extra mellanmål om dagen eller liknande...


MEN, den dagen den sorgen, nu är jag ju fortfarande på väg nedåt och har en bit kvar innan jag är "normalgodkänd". Vad som sker sen får vi ta då..!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar