Veckans vikt

fredag 4 mars 2011

Kalla Fakta, 10 mars kl 21.00 - om GBP-operationer

Redan nu har jag eldat upp mig och blivit rent ut sagt riktigt arg på inslaget och reklamen för säsongsstarten av TV4:s Kalla Fakta som ska ta upp ämnet Gastric Bypass-operationer.
De säger bl a i reklamen att "deras liv blir en mardröm" och en tjej berättar att hon "är jättehungrig".

Ska vi slå vad om att de INTE har intervjuat personer som är Nöjda med sina operationer (vilket ju majoriteten faktiskt Är) utan enbart dem som (tyvärr) har råkat ut för komplikationer eller är missnöjda av annan orsak?

Jag ser i kommentarer att inte bara jag har reagerat på det det här, redan innan programmet har sänts. Tror det kommer bli lite snack efteråt också. Håll koll på den här sidan om du vill se vad folk tycker.

3 kommentarer:

  1. Men det är ju tyvärr så, det är alltid de som är missnöjda som man får läsa om. Det är bara de som det gått VERKLIGEN illa för (typ bara går ner och blir anorektiska, t.o.m dött) som man läser om. Vi andra som det gått bra för-majoriteten av alla som gjort denna op- vi blir inte intervjuvade - för vi är inte intressanta...

    Blir så himla lé åt sådan journalistik. Ointressant enligt min åsikt.

    Krameni

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag vet tre personer som gjort en sån här operation. Vad jag vet är de mycket nöjda En är man o han hade otur direkt efter, för det läckte var ur såret o det var problem med läkningen. När man gör TVprogram måste det vara 'bra TV' . Verkar vara 'a och o'. Som sagt vi får belysa vinklingen efter programmet.

    SvaraRadera
  3. Smoster, nej så är det ju tyvärr. Vi nöjda är inte intressanta.

    Catinka, jag tror det är relativt vanligt att man får Någon Liten komplikation om man opereras för GBP. Min är att jag fått en troligt högljudd mage bl a. Jag har i och för sig inte varit opererad så länge än, inte ens ett halvår än, men jag vet inte statistiken på hur många som får allvarliga komplikationer långt efter op:en, typ efter ett år. Det skulle vara Väldigt intressant att höra om.

    Ser fram emot programmet med spänning faktiskt.

    SvaraRadera