Veckans vikt

fredag 11 mars 2011

Kalla Fakta - vad tyckte jag nu då?

Jag kände att hela programmet genomsyrades av en lite frätande röd tråd av misslyckande...

Daisy var den personen som egentligen var den positiva och jag önskar att de hade följt henne en längre tid efter också för att visa att hon faktiskt idag mår bra.
Trots att de visade upp henne som den lyckade personen, så hade hon en misslyckad gastric banding bakom sig och det var som om de var tvungna att visa en negativ sida där också. Jag säger som Lena; varför inte spegla alla dem som är 100% nöjda? Gör ett nytt progam med OSS!

Det var även med en kvinna som hade blivit alkoholberoende efter operationen. Vet knappt vad jag ska anse om henne då jag bara fick intrycket av att hon ville skylla sin alkoholism på GBP:n.

Sen har vi då Linda och hennes tragiska historia. Det här är en tjej som verkligen har råkat illa ut med sin operation och Min Egen Personliga åsikt är att hon troligtvis har en för trång passage och att det är därför hon inte får behålla någon mat. Det var min första tanke när jag hörde det hon sa och jag kan inte förstå hur man kan omopereras så många gånger utan att NÅGON läkare upptäcker detta?!
Nu verkar det ju som Linda kommer att få göra en ny operation och att hon har fått en läkare som har sett hennes fysiskt fel.(Läs hennes blogg.)
Det som är MEST tragiskt i hela hennes historia är dock att hon önskar att hon vägde 160 kg igen och aldrig hade gjort op:en. DET om något är ju en sak ingen någonsin ska behöva önska sig…

..och så har vi tjejen som hade massa hud.
Vad ska man säga?
Om man går ned 50-talet kilo måste man ju vara medveten om att all hud inte försvinner av sig själv. Om man har tio kg och inte varit överviktig i hela livet så JA, självklart försvinner det mesta, men inte annars.
Det som Hon verkade ha råkat ut för var att en läkare som hade ansvar för GBP:n gav henne ett ”löfte” om att få plastikoperera sig sen, medan verkligheten sen kom ifatt henne och bet henne där bak. Alla FÅR inte plastik (JAG räknar INTE med att få det t ex!) och får man inte den betald av landstinget så får man betala den själv om man vill ha bort överflödshuden. Detta visste jag INNAN min operation, jag förstår inte hur ALLA som opererar sig INTE VET detta??

Jag kände många gånger genom programmet att ”men vad fan, VET folk inte det här?”, ”förstår inte folk detta?” och ”det här tog jag reda på INNAN operationen!”.

I övrigt kände jag att programmet var saklig i sin beskrivning kring en operation och den var informativt bra, men det var väl ungefär det enda jag tyckte var bra med programmet.

Summa sumarum och min egen högst personliga åsikt kring det här, är att många personer som opereras och som råkar illa ut efteråt (och då menar jag inte de personer som får fysiska komplikationer som faktiskt går att åtgärda på ett eller annat sätt, bara de får RÄTT hjälp) inte har fått rätt verktyg att jobba med FÖRE operationen.
De har kanske inte ”hittat sig själva” på sättet som jag anser att jag hade gjort innan jag opererade mig. Jag var relativt klar med min psykiska inställning av mig själv och redo att gå vidare mot något nytt. (Det här är kanske flummigt mumbojumbo för många, men ni får tolka som ni själva vill. Det här är ju jag och mina åsikter.)
Jag tror att många som INTE har kommit till den personliga utvecklingen får en chock med allt som det innebär efter en så stor operation som gastric bypass faktiskt är. De hinner inte med i tanken, klarar inte att kroppen förändras, inte att psyket ändras och att de helt enkelt kan bli andra personer än de tidigare har varit.

Självklart skulle även JAG önskat att det fanns en psykolog av någon sort med i bilden, både före och efter operationen, men om JAG anser att jag behöver en person att prata med, då Måste JAG ta det EGNA ansvaret och uppsöka den hjälpen själv. Jag har en vårdcentral jag kan vända mig till och om jag mår dåligt är de skyldiga att hjälpa mig. Det enda man måste göra är att, som sagt, ta eget ansvar.

Det blev långt det här och jag vet inte hur många av er som orkar läsa allt.. men jag har ändå fått fram det Jag tror och det Jag kände efter att ha sett programmet igår.
Programmet finns här, se de om du inte gjort det än.

10 kommentarer:

  1. Kan bara säga att jag håller med dig helt o hållet. Väldigt vinklat tyckte jag också. O var var alla som är nöjda med sin operation? O jag orkade ;).
    Kram

    SvaraRadera
  2. Håller med dig också!!! Men vart hittar jag hennes blogg??
    Erica

    SvaraRadera
  3. jag orkade oxå ;) och håller med dig.. operationen förlänger våra liv, förhoppningsvis, den ger oss inte en ny kropp! mår man så dåligt över huden och inte får operationen får man väl slita arslet av sig för att kunna betala den själv! så tänker jag iaf.. :)
    kramar!

    SvaraRadera
  4. Kul att ni orkade. ;)

    Imsa, nej precis.. vart är alla vi som ÄR nöjda? Som sagt, gör ett program med OSS!

    Erica, Du hittar både Lindas och Lenas bloggar här i texten, deras namn är länkade. Bara att klicka!

    Ida, PRECIS, det är EXAKT vad jag kommer göra också. Andra kommer att spara pengar till semesterresor.. jag kommer spara till plastik så jag sen kan ÅKA på semesterresor... ;)

    SvaraRadera
  5. Hejsan! Jag håller med dig i allt du skriver angående kalla fakta....Jag läste mig blå angående denn operationen,,vägde för och nackdelar för mig..Klart att det finns riser..det är ju en operation vi gör. Jag tänkte som du,,halåååååå...visste ni inte om dessa saker?
    Den jag kan tycka syd om ändå är tjejen med all hud,jag kommer sitta där själv och där tycker jaatt eftevården ska ta sitt ansvar med,och ge oss den operationen. Jag skulle enlige Aleris få en bukopertion om huden hänger mer än 4 cm...Men då tänker jag...Jag ar gått ner all dessa kilon..och har kaske 3 cm häng,,skulle jag inte få en operation då..??? Det kan jag tycka är skit !!..Menjag kommer ta ett lån om så är..för jag ska inte ha någon hud m jag lyckats komma ner till BMI 25..Då vill jag äntligen kunna ta av mig och bada tex.
    Vården kunde ta lite mera ansvar,men jag är lyclig tt gjort min operatn:)

    SvaraRadera
  6. Japp, it all comes down to eget ansvar och att ta reda på saker. Det är inte mycket man får gratis här i världen!
    Och jag är helt med på noterna om att man måste arbeta med sig själv INNAN operationen för att klara av hur det blir efter, det hela är förmodligen mer mentalt än fysiskt (även om det är det fysiska som syns utåt). Mognad, ansvar, självinsikt och viljan att jobba med sig själv är grundpelare för ett lyckat ingrepp!
    kram kraM!

    SvaraRadera
  7. Det jag tycker är skandalöst i detta sammanhanget är att det inte är samma regler i alla landsting. I vissa landsting får man inga operationer alls, i några får man mage, i andra byst och mage och sen har vi några där man får både byst, mage, lår och armar. Det är inte klokt tycker jag. Varför så olika?

    Kram

    SvaraRadera
  8. Helena, jag ÖNSKADE också att landstinget skulle ta hand om mina ev platsikoperationer, men jag känner inte att jag kan ta det för givet. Jag är nog faktiskt benägen att erkänna att jag tycker det finns andra saker man kan lägga de pengarna på. Däremot om man blir "sjuk", får eksem och utslag eller liknande av att man har för mkt hud, då tycker jag absolut man ska ingå i en landstingsfinansierad åtgärd.
    (Ursäkta, vad byråkratisk jag lät där..)

    Systerlyster, så sant som det är sagt!

    Lena, DET är något jag håller med dig om till 100%. Samma ska gälla för alla, oavsett om det är kriterier för att få en GBP-op eller eftervården i form av plastikoperationer.
    DET är skandal att det inte är så!

    SvaraRadera
  9. Visst är det så att det kändes negativt, men jag tror ärligt att de som klagar efteråt förlitade sig helt på vården. Som jag tycker, man har ett egetansvar att ta reda på information om man inte har tillräckligt sedan innan.

    Och detta med plastikoperationer, det är ju något som behövs efteråt. Jag fick ju bukoperationen av landstinget men resten har jag betalat och jag tycker det är helt okej. Mitt har gått på 117.000 kr. Det var värt varenda krona :)

    SvaraRadera
  10. ...som i allt man tar sig för, man HAR ett egetansvar. Absolut!

    Jag har inte koll på vad som gäller i VG angående plastik, men jag antar att de inte beviljar med än just mage och för min del är det nog annat som behövs mest, som låren. I det läget är det lika bra att inställa sig på att få betala själv. ..och jag kommer nog känna som du, att det är värt varenda krona!

    SvaraRadera