Veckans vikt

lördag 2 oktober 2010

Hänt sen sist...

Jag har ju inte fått tummen ur att berätta om hur det varit sen jag kom hem, av förklarliga skäl. Jag fick idag dock goda nyheter angående mamma och det var att de igår kunde koppla bort slangen ur halsen ett kort tag och att hon då kunde säga några ord.
Framsteg!!

Men i alla fall, nu gällde det ju vad som har hänt MIG sen jag kom hem ifrån Stockholm.

Som ni vet åkte agrafferna bort igår och det var rätt skönt, för de har kliat i typ tre-fyra dagar nu. Nog för att det fortsätter klia i och för sig, för såren håller på att läka fint nu. Jag fortsätter tejpa som sagt, allt för att få så små ärr som möjligt.

Maten har gått hyfsat bra, tills för några dagar sen när jag Verkligen hade tröttnat på soppa. Jag testade annat första gången i söndags redan har jag för mig, när jag smakade lite på löskokt ägg som var supergott verkligen.
Sen fick jag kalla fötter och fortsatta med mina soppor och smoothies.

Igår provade jag att äta lite mer vanlig mat igen. Testade havregrynsgröt till frukost, soppa med bitar i till lunch och på kvällen åt jag tacogratäng. Idag åt jag ett knäcke med skinka till frulle och tacorester till lunch.
Tänk att vanlig enkel mat kan smaka så ljuvligt! :-)

Jag har inte känt av någon dumping än *peppar peppar*, men jag har varit väldigt trött efter vissa gånger jag har ätit. Kanske på grund av att jag ätit för fort, eller tagit för mycket i varje tugga. Jag vet inte.

Jag får inte i mig allt vatten jag ska, kanske på sin höjd en 8 dl per dag. Jag har en 2 dl flaska som jag fyller. Jag tycker det är enklare och bättre än att släpa med en halvliters hela tiden. Det känns som jag kan tömma en 2 dl lättare också.

Jag gör en del smoothies och äter som mellanmål också. Har funkar bra för mig. Även knäckebröd som sagt funkar, bara jag tuggar noga.

En nackdel är att jag inte är hungrig eller törstig direkt. Jag försöker istället hålla koll på klockan och äta så jämt efter tiden som möjligt. Som nu när vi ska iväg tänker jag ta med ett knäcke som mellanmål och även en smoothie.

En annan nackdel är att jag rapar!? Jag som avskyr det egentligen... men nu är det inte så mycket att göra åt det. Det är jag och ölgubben nere på ölstyltan. :-)

Det finns säkert mer jag ska berätta om, men jag har en son som ropar efter filmjölk här nu. Får återkomma!

Fråga om du undrar nåt, så svarar jag.

5 kommentarer:

  1. Härligt att höra att din mamma är ännu mer på bättringsvägen.

    Jag undrar hur du gör dina smoothis? Vad har du i de? Jag får aldrig mina bra tycker jag...

    Kramen i

    SvaraRadera
  2. Skönt att det går bra för dig :)...tänker på dig ofta och undrar hur du har det!...va sägs om att sätta på en påminnelse i mob så vet du när du ska äta.
    Hoppas det är ännu bättre med din mamma och att det går som det ska för dig (låter så :)

    Kramen

    SvaraRadera
  3. Jag "visste" inte om att jag dumpat förrän jag gjort det flera gånger. Mina dumpningar börjar med att det känns som jag har ett lock strax under halsen. Fortsätter jag att äta då så kommer de andra symptomen. De symptomen har jag bara upplevt 5-6 ggr och vill inte känna av igen. Nu har jag lärt mig hur det känns och slutar omedelbart äta om det händer. Den värsta dumpningen fick jag när jag åt ett yoghurtklätt russin. Fy fan säger jag bara. Reaktionen kom ca 1 h efter jag åt det och satt i i 3 h. Näst värsta var när jag 3-4 v efter operationen råkade ta en klunk vatten samtidigt som jag åt. Numera, 4 månader efter operationen, ger det inte samma utslag och jag kan lätt ta en klunk direkt efter jag har ätit. Så det finns hopp :) Kämpa på! Kram

    SvaraRadera
  4. Oj, har du redan börjat med "riktig" mat. Sen vet jag inte om jag tycker att havregrynsgröt kan inräknas i den kategorin iofs *hihi*. Vet inte hur jag skulle kunna få i mig det, inte ens om jag är tvungen. Då får jag nog vara vääääääldigt hungrig o det absolut inte finns något annat att äta.

    Det där med vattnet har jag ju problem med redan nu, så hur det skall gå efter op fattar jag inte.

    Vad gör du för smoothies?

    Kram Imsavimsa

    SvaraRadera
  5. Scrapmoster; välkommen till andra sidan som sagt, jag hoppas du mår ok idag. :)
    Tips på smoothies kommer i ett inlägg alldeles strax!

    AnnaPanna; Tack för omtanken.. vi får väl träffas. Jag får se om jag är hemma nästa vecka också eller hur jag gör. Jag är sjukskriven till den 19:e ju.
    Påminnelse på mobilen funkar sådär, den ringer inte alltid!?

    Lena; Nej det är nog det som händer för mig också, att jag smådumpar fast jag inte fattar att det är DET som händer. Jag ska testa keson snart igen, men jag drar mig för det, för jag misstänker att det är just det som är boven.
    Vatten har jag kunnat dricka i samband med mat, tack och lov.. men jag börjar lära mig att äta UTAN att dricka nåt nu faktiskt. Det var inte så svårt.
    Det där youghurtrussinet, det är ju mängder av socker i sånt, så jag förstår att du dumpade på det. *hua*

    Imsavimsa; Ja det har ju gått två veckor sen op:en idag och puréead mat eller lättuggad mat kan man börja äta efter typ 7-9 dagar.
    *hehe*...och jo, havregrynsgröt ÄR riktig mat. Fråga Gunde Svahn!
    Smoothiestips kommer nu!

    SvaraRadera