Veckans vikt

tisdag 5 oktober 2010

Tips på smoothies!

Ett par av er har ju frågat om tips på hur jag gör mina smoothies och jag gör nog egentligen inte några avancerade varianter, men jag kan ju berätta lite om dem i alla fall.

Jag använder både min blender och en stavmixer. Mest blendern dock, för det är enklast. Jag har den stående på köksbänken så jag slipper ta fram och ställa undan hela tiden.

Mest använder jag olika frukter, men jag har även använt avocado och gurka i. Det sägs att den mesta näringen sitter i skalet, men som jag nog skrev i nåt annat inlägg så är mitt tips att skala äpplen, vindruvor eller persikor/nektariner först. Deras skal blir i så små bitar så det känns mest som de sätter sig mellan tänderna. Bläk!

I förrgår gjorde jag på frysta jordgubbar och björnbär som jag tinade i micron först, jag ville inte ha en frusen smooth, och en banan. Bananen gör att det blir lite sötare och man behöver inte ha nåt sötningsmedel i. Sen blir konsistensen lite tjockare och matigare med banan i också.
Nackdelen med den här var att det blev väldigt mycket kärnor i, så ikväll silade jag det som fanns kvar så den blev helt slät istället.


Ikväll har pressade jag en halv apelsin, några bitar äpple, en hel persika och en halv banan. Sen körde jag allt i blendern, länge så allt verkligen mosas sönder. Efter det hällde jag upp det på en plastflaska, en Brämhults smoothieflaska faktiskt (bra storlek), och det som blev över har jag i det här glaset.

Jag har mina små flaskor i kylen och gillar bäst när de är kylskåpskalla.

Jag blandar alltså många olika frukter och testar mig fram till vad som passar, men det jag använder mest som bas är äpple, banan och jordgubbar. Sen lägger jag till lite av det som finns hemma.

Jag har inte vågat mig på någon grönsaksvariant än, förutom den gröna med avocado och gurka i, men det kanske kommer. Jag funderar även på att köpa en juicepress. Istället för att köpa en massa dyra juicer kan man ju göra egen.

Just det ja, det glömde jag ju. Om du använder blendern måste du nästan alltid ha vätska med för att det ska funka att mixa. Jag brukar hälla i en skvätt juice tillsammans med frukterna, typ apelsin eller äpplejuice. Jag har köpt både Brämhults och nån annan sort som enligt förpackningen är "enbart fruktjuice utan tillsatt socker".

..och just det ja igen.. jag kan inte ge några mängder av de olika frukterna, för jag tar det jag har och "höftar till lite". Det får bli som det blir liksom och om det blir Mycket i kannan så häller jag bara det på mina flaskor och har till flera tillfällen. Väldigt praktiskt att inte behöva göra nytt för varje gång. De håller i kylen ett par dagar i alla fall.

Har DU något bra recept så dela med dig. :)

6 kommentarer:

  1. Ett bra tips är att frysa in juice i istärningspåsar. Då kan du tillsätta ett antal tärningar när du gör juice och behöver inte fundera på om du har juice hemma.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för att du delar med dig! kram Erica

    SvaraRadera
  3. Tack för smoothiesarna :). Du använder ingen youghurt el mjölk i någon gång eller?
    Imsavimsa

    SvaraRadera
  4. Lena, toppenförslag! Tack!

    Erica, så lite så.. :))

    Imsavimsa; JO, det gör jag ju faktiskt. Jag glömde att skriva det innan.
    Jag brukar göra med yoghurt också och då gör jag samma egentligen, blandar med olika frukter och istället för juice eller vatten som vätska tar jag just yoghurt. Mjölk har också hänt nån gång... men jag har faktiskt gjort mest utan mjölkprodukter det senaste. Jag tycker det är godast.

    SvaraRadera
  5. Hej Hej!

    Har trillat in på din blogg via en annan blogg och hurra för det. Ser du är en s.k "medsyster" eller va ja nu ska kalla det för. :) Du är iallfall oxå med på "the other side" :)
    Opererade mig 7 dgr efter dig, den 27 oktober rättare sagt.

    Hur länge ska du gå på flytande?
    Vad har du för slags schema?

    Jag har 1 veckan kvar på mitt flytande.

    Kram lilla magsäcksMalin :)

    SvaraRadera
  6. Hej Malin!
    Kul att du också hittade hit och är en "medsyster". :)
    Ursäkta att jag inte svarat, men det har varit fullt upp här ett tag.
    Jag gick på flytande i typ 9 dagar eller nåt, tills jag fick nog och inte orkade mer. Sen blev det vanlig mat, lite mildare varianter och jag äter nästan som vanligt nu. Inget hårdstekt kött eller liknande dock..

    Jag såg i din blogg att du börjat käka vanligt nu och visst VAR det gött! :)

    SvaraRadera