Veckans vikt

lördag 30 oktober 2010

Banankladdkaka de luxe

Här kommer efterfrågade receptet på kladdkakan jag gjorde förra veckan.

175 grader (vanlig, inte varmluft), ca 20-30 min (beroende på ugn, i min tog det 24 min)
Banankladdkaka
  • 2 ägg
  • 100 g smör, alt 50 g smör + 1 dl kesella
  • 2 bananer
  • 0,5 dl rörsocker
  • 1,5 dl mjöl (jag använde rågsikt)
  • 1 tsk bakpulver
  • 0,5 dl kakao
  • 2 dl pecannötter
  • 1 dl rostade skalade hasselnötter
  • 0,5 dl macadamianötter
  • 100 g hackad mörk choklad (valfritt)
Vispa ägg och socker pösigt och poröst.
Tillsätt smält smör, mosad banan, hackade nötter och choklad.
Blanda ihop alla torra varor och rör ned i äggblandningen.

Smöra och bröa en form, jag använde en springform med löstagbar kant på ca 22 cm i diameter.

Grädda till kakan har stannat. Ca 24 min tog det alltså i min ugn.
Pudra över lite florsocker om du vill ha den extra fin. 

Avnjut med glass, grädde eller vaniljsås beroende på vad du själv gillar. Hallon är kanske gott till.

Den håller nog i ett par dagar i kylskåpet och funkar bra att frysa. Om det blir något över vill säga... ;-)

(Eftersom det är så relativt lite smör och socker i funkade den bra även för mig, även om jag alltså tog en väldigt liten bit, kanske två msk sammanlagt.
Jag älskade att det var så mycket nötter i, det krunshiga är supergott!)

5 kommentarer:

  1. Låter jättegott, måste jag provbaka en dag. Själv åt jag två bitar godis idag. funka bra faktiskt men så tog det ju kanske 1 tim att äta de så ja...

    Kramen i

    SvaraRadera
  2. Den lät verkligen jättegod. Måste jag testa :). Tack för att du delar med dig. Har en fråga dock. Rörsocker, är det samma som råsocker?
    Imsavimsa

    SvaraRadera
  3. Jag har också provat godis, men det var inget märkvärdigt faktiskt.. Känner nog nöja mig med att smaka nån gång, och hellre då mörk choklad.


    ...ja, råsocker och rörsocker är samma. Jag tog faktiskt hälften råsocker och hälften farin. Så det går nog att välja det man har hemma.

    SvaraRadera
  4. Kalas! Tack snälla för receptet.
    Smaskens smaskens..
    Baka ska här göras..
    kram m

    SvaraRadera
  5. Lycka till! Gör den personlig med lite egna ingedienser i.. kan säkert funka med torkad frukt och sånt också, om man nu gillar det.

    SvaraRadera